Congee: Chinese ontbijtsoep

Dit jaar, 2022, begint het Chinese nieuwjaar op 1 februari
Op onze kalender is het nog winter ook al merken we duidelijk dat de dagen langer worden. Een kwakkelwinter met zeer wisselend weer. Misschien juist daarom hoor je dat veel mensen grieperig of verkouden zijn.
Aan het einde van de winter kunnen we daarom allemaal wel een energieboost gebruiken en een Congee is het perfecte gerecht om je weerstand te versterken.
De Chinese eten Congee als ontbijt. Het is een soort rijstepap ook wel of Mie Zhuo genoemd (de letterlijke betekenis is rijstewater). Deze eenvoudige pap is makkelijk opneembaar en is een tonicum voor Qi en Xue. Qi en Xue  zou je kunnen vertalen met energie en bloed.
Het gerecht  is zeer voedendvoor de spijsvertering en werkt verzachtend. De pap heeft een helende werking en daarom goed inzetbaar bij een verminderde weerstand, verkoudheden of een buikgriepje.
Rijst wordt in deze soep/pap het meeste als basis gebruikt, maar je kunt ook heel goed spelt, haver of een ander graan gebruiken. Rijst versterkt de verteringscapaciteit en de extra toevoegingen maken de Congee niet alleen smakelijker maar versterken de helende werking.

  • Wortel: ondersteunt de spijsvertering en vermindert winderigheid
  • Gember: ondersteunt de spijsvertering doordat het verwarmend werkt. Helpt bij buikklachten die ontstaan zijn door kouvatten: diarree, overgeven en indigestie.
  • Look of prei: werken verwarmend voor de organen en verdrijven kou.
  • Kip en lamsvlees: werken verwarmend, versterken de energie en het bloed, Qi en Xue, en verhogen de weerstand
  • Kurkuma: versterkt de vertering, werkt verwarmend en is ontstekingsremmend.
  • Tijm en salie: versterken de vertering, zijn verwarmend en werken slijmoplossend
  • Peterselie: verstekt Xue
  • Zeezout: versterkt de smaak en is slijm oplossend.
  • Peper: werkt verwarmend, helpt tegen (buik) pijn en verdrijft slijm.

Er zijn natuurlijk veel meer lekkere toevoegingen denkbaar! Wees vooral creatief.

Congee: Chinese rijstsoep

Een natuurlijke booster voor je immunsysteem, een goede start van de dag.
Gang Ontbijt, Tussendoortje
Keuken TCM
Porties 2 personen

Equipment

  • grote pan met dikke bodem

Ingrediënten
  

  • 1 kopje Rijst Bij voorkeur volkoren rijst
  • 3 kopjes Bouillon Eventueel water met biologisch Bouillonblokje gebruiken
  • zout, peper, soyu of tamari
  • Kruiden of toevoegsels naar smaak en behoefte Zie blog hierboven.

Instructies
 

Hoe maak je de Congee

  • Neem per persoon een half kopje rijst en 3 kopjes bouillon waarin je de rijst kookt. Liever te veel bouillon dan te weinig. Gebruik eventueel hiervoor een bouillonblokje uit de biologische winkel met zeezout en zonder E-nummers. De rijst kook je in het totaal zo’n 3-4 uur op een klein pitje met nog een vlamverdeler eronder. Mag ook langer. Houd goed in de gate dat de rijst niet droog kookt. Het laatste uur kook je de andere ingrediënten naar keuze mee (zie blog). Restjes vlees zijn hiervoor erg geschikt. Volkoren-rijst of granen verdienen de voorkeur omdat deze veel meer mineralen bevatten dan witte rijst. De dikte van de Congee is als die van havermoutpap, maar voeg gerust wat extra water toe wanneer dit voor jou te dik is.

Voorraad in koelkast

  • Heb je een voorraadje congee gemaakt? Bewaar in de koelkast en voeg dan wat verse ingrediënten toe tijdens het opwarmen van de soep>
Trefwoord Boost je vitaliteit, kruiden, ontbijt, Versterkend

Post a Comment